In de maart editie van het magazine koffieTcacao staat de KoffieQuote 40, een lijst met de 40 grootste toppers op het gebied van koffie. Ik heb aan de hand van deze lijst een persoonlijk stukje bij elke naam geschreven.
Hieronder vind je de top 5 van de KoffieQuote 40.
In deze KoffieQuote 40 staan de meest invloedrijke professionals van het Nederlands koffielandschap. De lijst is opgesteld door strategisch marktonderzoeker Allegra, die jaarlijks een Global Leaders List maakt. Speciaal voor ons is er nu ook een Hollandse editie, die bedrijfsmatig de zaken op een rij zet, maar ook oog heeft voor invloed op de industrie en manier van leidinggeven. We vroegen de winnaars daarnaast naar hun gouden business-regels, grote voorbeelden en prestaties.
1. PIERRE LAUBIES – JACOBS DOUWE EGBERTS
Oui oui, de lijst wordt aangevoerd door een Fransman. Pierre Laubies is de topman van de joint venture tussen Mondelez en D.E Master- blenders, met meer dan vijf miljard omzet het op twee na grootste koffiebedrijf ter wereld. Laubies kent het bedrijfsleven als zijn broekzak. Hiervoor was hij twintig jaar lang topman bij Mars. Onder Laubies kreeg D.E zijn Hollandse naam weer terug.
2. FRANK WUBBEN – STARBUCKS COFFEE
Frank Wubben is vice-president van de Amerikaanse koffieketen Starbucks en heeft sinds 2013 in Europa de verantwoordelijkheid over het bedrijf dat ooit de term ‘barista’ introduceerde. Het team staat bij de pragmatische Wubben hoog in het vaandel. Bij het invullen van zijn gouden business-regels, vult hij op 1, 2 en 3 ‘het team’ in. “No team, no glory.”
3. MARK RUIJGROK – NESTLÉ NESPRESSO
In 2012 lag de focus van Mark Ruijgrok, de market director van Nespresso, op de beleving in de boutiques en service voor Nespresso– fans. Nu verlegt hij die focus door intensiever in te zetten op kwaliteit en (duurzame) herkomst van koffiebonen. Hij hamert in zijn gouden regels op duurzaamheid en kwaliteit en wijst Chris Wille, het hoofd van het Sustainable Agriculture Network, aan als een leider die hij bewondert.
4. KAY VAN AKEN – AHOLD COFFEE COMPANY
Kay van Aken is global leader op het gebied van het Hollandse filterbakkie. Tot vorig jaar werkte hij bij D.E Masterblenders, waar hij zich ook bezighield met de marketing van Pickwick. Na twaalf jaar trad hij vorig jaar april aan als commercieel directeur van Ahold Coffee Company, de brander die naast het welbekende Perla ook brandt voor de huismerken van andere grote supermarkten.
5. HENK LANGKEMPER – ESPRESSO SERVICE WEST
Als iemand de revolutie in koffie van dichtbij heeft meegemaakt, dan is het Henk Langkemper wel. In 1986 begon hij bij Van Eembergen, waarna hij in 1990 startte als importeur van espressomachines onder de noemer Espresso Service West. Marcello Zanesi van La Marzocco is zijn voorbeeld, want “zonder hem zou de koffiewereld een hele andere zijn”. Hij is er dan ook ongelooflijk trots op Zanessi’s parels te mogen verkopen. Langkempers gouden regel 1: “Hard werken.” Regel 2: “Vergeet de familie niet.” En als derde: “Zoek elke dag een nieuwe uitdaging.”